Ahad, 24 Ogos 2008

Sejarah GIATMARA Setiu, Terengganu


GIATMARA Setiu telah mula beroperasi pada tahun 1988. Ianya dirasmikan oleh Y.B. Dato Dr. Mohamed Yusof B. Mohamed Noor pada 25 Februari 1989.GIATMARA ini terletak dalam kawasan Parlimen Setiu dan beroperasi di atas tanah milik kerajaan seluas 10 ekar. Pengurus pertama bagi GIATMARA ini ialah En. Ahmad Nadzri B. Yahya. Pada peringkat awal penubuhan, GIATMARA ini menjalankan kursus berasaskan kemahiran Binaan Bangunan yang dipecahkan kepada 3 bidang iaitu:
i. Menerap Bata & Melepa,
ii.Pertukangan Kayu & Tanggam.
iii.Pemasangan Jubin.

Pada bulan April 1992, GIATMARA ini telah diuruskan oleh pengurus baru iaitu En. Nik Ahmad Afendy B. Nik Mustapha sehingga 2006. Kursus yang ditawarkan di pusat ini juga telah berubah dimana kursus binaan telah digabungkan sebagai Senggaraan Industri(IM) dengan tambahan keterampilan asas Pendawaian dan Kimpalan kepada pelatih.
Pada tahun 1999, dua kursus baru telah ditawarkan di GIATMARA ini iaitu Pendawaian Elektrik Domestik (PED) dan Teknologi Automotif Kenderaan Komersil (TAKK).
Pada tahun 2004, GIATMARA Malaysia dengan kerjasama LKIM telah memawarkan Kursus Membaiki Enjin Bot dimana ianya beroperasi di Nelayan Resort, Kg. Rhu Sepuluh, Penarik, Setiu, Terengganu. Sehingga kini seramai 1700 orang pelatih telah menamatkan latihan kemahiran dalam bidang kursus masing-masing di GIATMARA ini.

0 comments:

COPYRIGHT 2008